De akoestische signalen die de afgelopen weken zijn opgevangen van de bodem van de Indische Oceaan zijn “zeker” afkomstig van de vermiste Boeing van Malaysia Airlines.

Dit heeft de Amerikaanse bergingsexpert David Mearns, directeur van het bedrijf Blue Water Recoveries, woensdag gezegd tegen Australische media.

Hoewel er al dagenlang geen signalen meer zijn opgevangen van het toestel, is Mearns ervan overtuigd dat in het juiste gebied wordt gezocht.

“Er zijn vier zeer, zeer goede signalen opgevangen, met de juiste frequentie. Het kan niets anders zijn dan geluid van de zwarte dozen van MH370”, aldus Mears, die in Australië is om te assisteren bij de zoektocht naar de Boeing.

De Australische autoriteiten gaan er ook van uit dat het toestel op de bodem van de Indische Oceaan ligt, ten noordwesten van Perth. In dat gebied wordt al weken gezocht.

Vermaarde vinder van scheepswrakken

David Mearns heeft zijn sporen verdiend in het zoeken naar wrakken onder water. In 2008 was hij de leider van een team dat erin slaagde twee schepen uit de Tweede Wereldoorlog terug te vinden: de Australische kruiser HMAS Sydney en de Duitse kruiser Kormoran. De twee oorlogsschepen brachten elkaar tot zinken in 1941, bij de Australische noordwestkust.

Voor Australië was de ondergang van 'de Sydney' -- alle 645 opvarenden kwam destijds om -- een jarenlang trauma, verergerd door het feit dat het wrak onvindbaar was. Mearns ondernam in maart 2008 een poging de twee wrakken te vinden en slaagde daar binnen enkele weken in, hetgeen hem in Australië een cult-status en hoge onderscheidingen opleverde.

Mears hielp ook bij het vinden van het wrak van de Airbus A330, Air France vlucht AF447, die in 2009 neerstortte in de Atlantische Oceaan.

Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl